Succes

We wisten het eigenlijk al, maar nu zien we het ook terug in de onderzoekscijfers. Uit het 22e bedrijfsopleidingen en trainingenonderzoek van NIDAP blijkt dat e-learning aan populariteit wint. HR managers en opleidingsverantwoordelijken kiezen niet langer massaal voor traditionele leervormen zoals ‘klassikaal leren’.

Bij organisaties met opleidingsbudgetten boven een miljoen wordt minder dan de helft van het opleidingsbudget aan klassikaal leren uitgegeven. Zij combineren klassikaal leren steeds vaker met blended learning [combinatie klassikaal/e-learning] en besteden ook een groter deel van het opleidingsbudget aan e-learning (13%). Nidap stelt vast dat particuliere opleidingsinstituten het meest profiteren van deze verschuiving in leervorm. E-learning bedrijven weten nog geen groot aandeel in de opleidings- en trainingsmarkt naar zich toe te trekken.

E-learning bedrijven profiteren nog niet mee.
Hoewel bij grote opdrachtgevers al 13% van het opleidingsbudget aan e-learning wordt uitgegeven, komt nog maar weinig daarvan bij e-learning bedrijven zelf terecht. Ongeveer 60% van het opleidingsbudget wordt besteed bij particuliere opleidingsinstituten. Gemiddeld gaat slechts 2% van het opleidingsbudget naar e-learning bedrijven. Een verklaring hiervoor is enerzijds dat commerciële opleiders de professionals en bedrijven beter op maat kunnen bedienen. Anderzijds, werken veel e-learning bedrijven nog vooral in specifieke branches zoals zorg en overheid. NIDAP verwacht dat de particuliere opleidingsinstituten in meerdere mate gebruik zullen maken van e-learning bedrijven als toeleverancier. Ook verwachten de onderzoekers dat e-learning bedrijven steeds meer branche breed gaan werken en met producten komen die met name door middelgrote en kleinere bedrijven worden afgenomen, hetzij on demand commodity [bijvoorbeeld open skills trainingen online] hetzij in de vorm van gezamenlijke ontwikkeling.

GroeSucesi
Bedrijfsopleidingen vormen één van de snelst groeiende sectoren in de onderwijs-industrie. Meer dan de helft van de Europese bedrijven biedt medewerkers momenteel online-trainingen aan, in de VS is dat zelfs al 77%.

De wereldwijde omzet van ‘e-learning’, momenteel 91 miljard dollar, zal tot 2018 verdubbelen. Digitale opleidingen bieden bedrijven flinke voordelen: flexibiliteit, lagere kosten en de mogelijkheid ze te integreren in een normale werkdag.
In 2005 staken investeerders 52 miljoen dollar in technologische ontwikkelingen voor e-learning.
7 jaar later was dat bedrag opgelopen tot
1,2 miljard dollar. De bekende Britse onderwijs-aanbieder Pearson haalt inmiddels 45% van de omzet uit online-activiteiten.

Digitale bedrijfsopleidingen maken klassikale vormen van onderwijs minder vaak nodig. Ze bieden bedrijven die wereldwijd actief zijn de mogelijkheid de opleidingen op meerdere locaties tegelijkertijd aan te bieden.
E-learning stelt bedrijven ook in staat de voortgang van hun medewerkers real-time te volgen en zelfs te voorspellen. Zoals Google of Amazon de data van hun klanten analyseren om hun (advertentie)aanbod te personaliseren, kunnen digitale opleidingen hun tempo of niveau aanpassen aan de gebruiker.
Dat bedrijven sneller dan vroeger moeten inspelen op veranderingen in de markt, stimuleert de groei van e-learning. In veel industrieën is vaak geen tijd meer om medewerkers rustig bij te scholen. Dat moet gebeuren tegelijk met het implementeren van nieuwe strategieën.

Herken jij volgende?

  • Onvoldoende borging van kennis in de eigen organisatie.
  • Alléén klassikaal opleiden.
  • Gedigitaliseerde handboeken of gedigitaliseerd bestaand opleidingsmateriaal dat doorgaat onder de naam “e-learning”.
  • Je weet niet goed waarom een opleidingsoplossing, zoals “blended learning”, kan bijdragen tot een betere bedrijfsvoering.
  • Je investeert veel geld in de opleiding van uw personeel, maar hoe kun je er nu voor zorgen dat dit beter, goedkoper, flexibeler en efficiënter kan.
  • Onvoldoende inzicht in leereffect en rendement.
  • Je hebt nog niet geïnvesteerd in een leersysteem of weet onvoldoende af van het aanbod aan leersystemen.
  • Je bent op zoek naar een systeem dat beter op de behoefte is afgestemd.